Program de asistenta si consiliere
pe probleme legate de invatare
Am placerea sa va prezint programul de asistenta si consiliere pe probleme de invatare, oferindu-va o serie de detalii despre acesta. Pentru aceasta dati click pe butonul din stanga topicului.
Prezentare generala a programului
Cui se adreseaza acest program ?
Cum a luat nastere acest program ?
Care este continutul programului ?
De ce as fi interesat sa imi implic copilul (sau pe mine insami) intr-un astfel de program ?
Care vor fi castigurile obtinute la finalizarea acestui program ?
Prezentare generala a programului
Programul ia in considerare toti factorii raspunzatori de reusita in invatare (de la abilitatile intelectuale, la tehnicile de invatare utilizate, la regimul de viata practicat, etc.), optimizandu-i in vederea obtinerii performantelor academice. Iata cateva directii de lucru:
Testarea abilitatilor intelectuale si a stilului propriu de invatare
Instrumentare cu tehnici de invatare rapida si eficienta (tehnici de concentrare a atentiei, de memorare, de lectura rapida, de luare a notitelor, etc.)
Recomandari privind factorii nonintelectuali implicati in reusita invatarii (alimentatie, somn, amenajarea locului de studiu, etc.)
Prezentare de tehnici diverse pentru cresterea performantelor (autosugestie, meloterapie, aromoterapie, educarea respiratiei, tehnici de relaxare, etc.)
Pregatire psihologica pentru examene
Cui se adreseaza acest program ?
Programul se adreseaza tuturor persoanelor care doresc sa-si imbunatateasca performantele in procesul de invatare. Caracteristicile programului si ceea ce il fac special sunt:
flexibilitatea (adaptarea la nevoile si caracteristicile clientului)
lucrul intensiv "cot la cot" pana la obtinerea rezultatelor (beneficiarul nu este lasat singur cu teoria ci ajutat sa o aplice in mod corect si sa isi formeze deprinderile necesare)
abordarea holistica a fenomenului (sunt luati in considerare si factorii nonintelectuali cu rasunet asupra procesului de invatare)
Cum a luat nastere acest program ?
Programul a fost gandit si conceput drept urmare a constatarii faptului ca un numar considerabil de elevi prezinta o multitudine de dificultati in procesul de invatare scolara. Acestea se datorau pe de-o parte volumului mare de informatii impus de programa scolara (care ii determina adesea pe profesori sa multiplice exigentele si sa forteze ritmul si capacitatea de invatare a elevilor) si pe de alta parte lipsei instrumentarii elevilor cu tehnici de studiu eficient , care sa le permita asimilarea cunostintelor . Nimeni nu poate contesta faptul ca deprinderea de studiu eficient sta la baza reusitei scolare indiferent de disciplina studiata (fie ca este vorba de matematica , de limbi straine sau de geografie) . Este foarte clar faptul ca formarea si consolidarea unor astfel de deprinderi pot usura considerabil viata scolara si pot antrena succesul acesteia .
Care este continutul programului ?
I. Evaluarea initiala si conceperea programului de interventie
(urmareste identificarea nevoilor de asistenta si de consiliere si conceperea unui plan de interventie adecvat acestor nevoi)
1. Evaluarea aptitudinilor si a deprinderilor intelectuale: (testarea atentiei, a memoriei, a gandirii logice, a inteligentei, a imaginatiei si creativitatii, a atitudinii fata de invatare, a motivatiei, identificarea dominantei emisferice, a stilului de invatare, a deprinderilor de studiu existente)
2. Stabilirea profilului intelectual (caracterizare complexa)
3. Analiza nevoilor specifice (identificarea punctelor slabe si a celor tari)
4. Conceperea programului de interventie personalizat (cu specificarea riguroasa a obiectivelor urmarite si a modalitatilor de a le concretiza)II. Motivarea
(urmareste cresterea gradului de implicare a beneficiarului in program)
1. Exercitii de vizualizare
2. Stabilirea scopurilor si a modalitatilor de a le atinge
3. Contract de colaborareIII . Sedintele de predare , de formare si de consolidare a deprinderilor de studiu
Se ofera suport de curs scris pentru fiecare din urmatoarele subiecte tratate :
1. Managementul timpului (conceperea programului de studiu , gestionarea eficienta a timpului)
2. Crearea ambiantei propice desfasurarii studiului (controlul factorilor de mediu care perturba procesul de īnvatare)
3. Igiena mentala (odihna , somnul , recuperarea mentala)
4. Strategii de studiu lectura (educarea lecturii, tehnici de lectura rapida, metoda SQ3R), audierea (ascultarea unei prelegeri), luarea notitelor (metoda Cornell), gandirea critica, intelegerea sarcinilor de lucru
5. Eficientizarea invatarii (tehnici de concentrare a atentiei, tehnici de memorare, cultivarea vointei, tehnici de relaxare, autosugestia)
6. Obstacole in calea studiului si modalitati de combatere a lor (amanarea, blocajul intelectual, gandirea negativa, atitudinea negativa, dificultatile de concentrare a atentiei, etc.)
7. Examenele (pregatirea pentru examene, ziua examenului, stresul si teama asociate examenelor)NOTA ! : La solicitarea dvs. va putem pune la dispozitie extrase din acest curs pentru a va putea face o idee despre continutul sau.
Cum se desfasoara acest program ?
Programul cuprinde sedinte desfasurate in mod alternativ cu parintii (30%) si cu copiii (70%), dupa cum urmeaza:
sedinte cu caracter evaluativ (de testare a copiilor in vederea identificarii stilurilor si deprinderilor de invatare existente , a aptitudinilor intelectuale)
sedinte de informare a parintilor (prezentarea profilului intelectual al copilului , a resurselor proprii , a necesitatilor fizice , materiale si afective ale copiilor)
sedinte de predare a cunostintelor teoretice legate de studiul eficient
sedinte de formare si de consolidare a deprinderilor de invatare
sedinte de motivare
De ce as fi interesat sa imi implic copilul
intr-un astfel de program ?
Multi dintre copiii de azi traverseaza scoala fara a fi invatati cum trebuie sa invete. Educatorii nu insista suficient (datorita lipsei de timp) pe formarea si consolidarea deprinderilor de studiu. Parintii nu cunosc (in cea mai mare parte din cazuri) cum anume sa procedeze pentru a-si sprijini copiii in procesul de invatare. Castigul unui copil deprins cu tehnicile de studiu eficient este imens si de o importanta covarsitoare pentru intreaga sa viata . Luati īn considerare faptul ca acest copil :
va avea sansa de a invata mai bine , mai rapid si cu mai multa placere
va avea puse bazele necesare studiului eficient indiferent de disciplina pe care vrea s-o aprofundeze . (Lectura rapida , luarea corecta a notitelor , tehnicile de memorare, strategiile de pregatire pentru examen si celelalte numeroase abilitati pe care va ajunge sa le stapaneasca prin parcurgerea acestui program sunt de o mare utilitate fie ca este vorba de studiul stiintelor exacte sau umaniste, fie ca este vorba de materii pentru examen sau doar pentru cladirea culturii generale, fie ca beneficiaza sau nu de meditatii suplimentare la diverse obiecte.)
se va folosi de aceste deprinderi pe tot parcursul vietii sale . (Elevul , liceanul , studentul sau chiar adultul care deja si-a asumat responsabilitatea unei profesii , toti se vor confrunta deseori cu situatii in care vor fi nevoiti sa isi demonstreze si sa apeleze la abilitatile de invatare.)
va deveni increzator in abilitatile sale intelectuale si le va valorifica in permanenta, capatand un plus din competitivitatea atat de intens solicitata astazi
va deveni la randu-i un parinte care va sti cum sa isi indrume copilul in amplul proces de invatare. (Copiii invata cel mai usor prin imitatie, urmand exemplul vizibil in imediata sa proximitate.)
Care vor fi castigurile obtinute la finalizarea
parcurgerii acestui program ?
Parintii :
vor cunoaste profilul intelectual al copilului (capacitatea de concentrare a atentiei , memoria , gāndirea critica , coeficientul intelectual)
vor sti care este stilul de invatare al copilului (vizual , auditiv , kinestezic), dominata sa emisferica (stānga sau dreapta) si implicatiile acestora asupra procesului de īnvatare
vor cunoaste necesitatile fizice, materiale si afective ale copiilor care au rasunet asupra activitatii de invatare
vor primi feed-back-uri privind progresele copilului
vor beneficia de consultanta permanenta pe parcursul derularii programului precum si ulterior (la solicitare)
Copiii :
vor sti cum sa isi gestioneze timpul si isi vor concepe un program de studiu adecvat necesitatilor proprii (conform particularitatilor de vārsta , nevoilor de somn si de odihna , ritmului biologic propriu , orarului scolar si celorlalte sarcini extrascolare)
vor sti cum sa isi amenajeze camera de lucru si cum sa controleze factorii perturbatori (resurse materiale, iluminare, temperatura, zgomot, mobilier, prezenta altor persoane)
vor sti sa isi asigure igiena mentala (somnul, odihna, relaxarea, exercitiile fizice, masa, efectul drogurilor asupra capacitatilor de invatare)
vor sti mecanismele psihologice implicate in procesul de invatare
vor sti cum sa studieze in mod activ
vor fi deprinsi sa gandeasca critic
vor cunoaste cum sa memoreze mai usor si mai eficient
vor stapani tehnici de lectura (tehnici de lectura rapida, metoda SQ3R, educarea lecturii) ;
vor avea formata deprinderea de a-si lua notite (metoda Cornell , schema , planul) ;
vor sti cum sa raspunda cerintelor de testare,
vor sti cum sa se pregateasca pentru examene si cum sa se descurce cu stresul cauzat de acestea
isi vor cunoaste si isi vor valorifica punctele tari (stil de invatare, dominanta emisferica, procese psihice superior dezvoltate) si isi vor ameliora si compensa prin exercitii specifice punctele slabe
vor sti cum sa se motiveze in momentele dificile, cum sa se relaxeze, cum sa isi concentreze atentia, cum sa combata fenomenele subiective negative care afecteaza studiul (blocajul intelectual, amanarea, distractibilitatea atentiei, gandirea negativa)
Exemplu de caz
Pentru o edificare mai buna privind maniera de lucru va prezint unul din cazuri, cu mentiunea ca numele reale au fost inlocuite cu unele fictive din dorinta de asigurare a confidentialitatii.
Serviciul a fost solicitat de familia Popescu care a observat declinul rezultatelor scolare ale fiului George (12 ani) si dorea remedierea acestei situatii.
In urma unei convorbiri individuale cu George desfasurata intr-un climat care i-a asigurat confortul emotional si a reusit sa ii captiveze atentia si increderea pun bazele unei relatii de simpatie si respect reciproc si obtin acordul sau de a lucra impreuna pentru imbunatatirea rezultatelor scolare. In urma testarilor psihologice aplicate lui George si a unei analize complexe a tuturor factorilor care ii pot influenta performantele la invatatura, ajung sa conturez profilul sau care il ilustreaza in linii mari ca pe o persoana cu un coeficient de inteligenta peste medie, cu o capacitate imaginativa si creativa sporita, cu dificultati de concentrare a atentiei, cu o capacitate mnezica incadrata in limitele normale, cu un deficit motivational fata de ceea ce inseamna invatare scolara si cu o atitudine negativa fata de scoala si menirea ei, cu deprinderi ineficiente de studiu si de gestionare a timpului, cu un stil vizual de procesare a informatiei, cu o dominanta emisferica dreapta, cu un regim de viata dezordonat , fiind unicul fiu al unei familii care este extrem de ocupata cu administrarea afacerii proprii. Convorbirile cu parintii imi intregesc acest tablou, George fiind vazut de acestia ca un copil sociabil, putin emotiv, usor sugestionabil, "un copil usor de crescut, care nu ne-a facut probleme si fata de care manifestam regretul ca niciodata nu dispunem de suficient timp pentru el. Insa doar asa reusim sa ii asiguram necesarul material."
Fiind in posesia unei caracterizari a lui George, am putut trece la etapa urmatoare, si anume, cea a identificarii nevoilor sale. Punctele sale slabe pareau sa fie urmatoarele: dificultatile de concentrare, lipsa de motivatie fata de invatatura, atitudinea negativa fata de aceasta, lipsa deprinderilor de studiu, incapacitatea de a-si gestiona timpul, regimul de viata dezordonat. (Ulterior aveam sa descopar ca acestora li se alatura si un proces in plina evolutie de scadere a increderii in sine si de autodevalorizare a propriei persoane, proces declansat de o suma de evenimente petrecute atat in perimetrul scolar cat si in cel particular - al grupului de prieteni de "la bloc").
Dupa aceasta etapa am prezentat parintilor atat datele obtinute cat si un plan de interventie adaptat intocmai nevoilor tocmai identificate ale lui George. Resursele de care ne puteam folosi deja erau constituite de QI-ul sau, de aptitudinile creative crescute, si disponibilitatea de cooperare. Aveam de luptat cu dificultatile de concentrare, cu lipsa motivatiei, cu atitudinea defavorabila, cu regimul de viata dezechilibrat (de la alimentatie pana la modalitatile de recreere), cu deprinderile ineficiente legate de studiu. Am conceput pentru fiecare din acestea modalitati concrete de ameliorare, explicand indeaproape parintilor necesitatea acestora si modul de punere in practica. De asemenea, am insotit acest demers si de o scurta consiliere adresata parintilor pe o problema mai generala , si anume relatia parinti-copil si modul de a raspunde nevoilor psihologice ale copilului (care desi la momentul respectiv parea sa depaseasca tematica si scopul intalnirii noastre, mai tarziu, avea sa-si demonstreze utilitatea).
Am inceput lucrul cu George acordand in mod primordial atentie motivarii acestuia. In urma unor frumoase exercitii de vizualizare (sustinute din plin si de stilul sau vizual si de imaginatia sa debordanta), George a reusit sa devina destul de entuziasmat de perspectiva de a obtine performante scolare mai bune. Ne-am propus cateva scopuri facile ce urmau sa fie indeplinite in perioada imediat urmatoare (si a caror indeplinire a dovedit ulterior ca i-au si crescut elanul si increderea in sine), cat si scopuri mai inalte si mai costisitoare din punctul de vedere al efortului de depus si al perioadei in care ne-am propus sa le atingem. Am "oficializat" aceasta intentie prin semnarea unui contract de colaborare in care George se angaja sa atinga aceste obiective, iar eu sa il sprijin in acest efort. Contractul a fost inramat si prezentat de catre George tuturor persoanelor importante din viata sa.
In intalnirile ulterioare am avut sesiuni de lucru efective in care l-am invatat pe George cum anume sa isi organizeze timpul, cum sa isi faca un program de studiu, cum sa isi amenajeze camera in care invata, cum sa isi asigure igiena mentala, etc. Dupa ce am pus aceste baze si ne-am asigurat ca toate acestea au devenit obisnuinte, am inceput sa "studiem" si sa aplicam impreuna diverse strategii de studiu: tehnici si metode de lectura rapida, de luare a notitelor, de alcatuire a fiselor de studiu, etc. Am invatat sa ne si relaxam, si pe parcurs am aflat ca pot exista si tehnici prin care ne putem imbunatati concentrarea, memoria, vointa, si ne putem controla si depasi si stresul examenelor.
Marturisesc ca George si-a atins scopul, exact asa cum s-a angajat, (de fapt si-a si depasit performantele pe care ni le fixasem drept obiectiv), ca sunt foarte multumita de evolutia sa si ca, desi ne-am incheiat colaborarea de cateva luni, inca ma mai viziteaza ocazional, doar pentru a ma saluta.
Alte informatii
Daca sunteti interesat de parcurgerea acestui program, doriti sa intrati in posesia materialului care constituie suportul de curs al programului (culegere de tehnici, metode, sfaturi pentru imbunatatirea performantelor in invatare), doriti sa primiti mostre de subiecte tratate in acest suport de curs, sau aveti alte nelamuriri sau intrebari ne puteti contacta prin deja binecunoscutul ...
Inapoi la ghidul navigatorului